onsdag 8. september 2010

30 ukers update

Jeg nyter fremdeles å være ferdig med så mye av svangerskapet, og har store planer om å nyte disse fantastiske siste ti ukene før Max kommer, det er jo ikke hver dag at man er gravid liksom....

Her er den lille babykula mi idag. Ikke så stor at det gjør noe, men. På tilvekstkontrollen tidligere idag gikk det veldig fint, Bebisen hadde vokst seg så han lå nøyaktig midt på grafen. Flinke lillegutt:) Han veide 1500 g, og hvis veksten fortsatte i samme tempo kom jeg til å ha en liten fyr på mellom 3200 og 3400 g ved fødselen. Det var selvfølgelig fantastisk å se han på ultralyden igjen, han hadde gravd ansiktet godt ned i bekkenet, og med rumpa opp og beina ut til siden var det ikke godt å få noe bra bilde. (like fotogen som mamma'n). Jordmor prøvde å få han til å snu seg med ansiktet mot oss, men det var det ikke tale om! Dessuten hadde han hikke! Ganske nusselig å høre på, men jeg greideikke å kjenne det. Men det kommer vel litt etter hvert :)

Jeg har fått en ufyselig forkjølelse, og hodet mitt er ikke dirkete samarbeidsvillig når det verker som bare det, og jeg kjenner svimmelheten tar fullstendig overhånd så snart jeg prøver å stå oppreist. Tett nese er for så vidt vanlig når man er gravid, fordi slimhinnene hovner opp eller noe sånt....

Ellers er Max en nokså aktiv og dagen. Og om natta. Jeg våkner aldri av at han sparker, men når jeg våkner av andre ting, (dvs leggkramper og at jeg må tisse), så kjenner jeg at han bumper i vei mens jeg sovner stille inn igjen. Jeg har forresten lært meg hvordan man tar knekken på leggkramper uten å måtte reise seg ut av sengen, hehe.... Og de har blitt bedre etter at jeg begynte med tilskudd av magnesium og div. Veldig kjekt med dosepakker for gravide med alt man trenger av vitamimer, mineraler, omega 3 og til og med blåbærekstrakt. Og en mann som minner meg på om å ta dem hver eneste kveld :) verdens beste er han :)

Vi har vært så heldig å fått låne en leandervugge av noen venner, og hvis jeg er enda mer heldig, kan det hende jeg får verdens beste mann til å henge den opp i løpet av dagen :) Jeg tror igrunn ikke han synes det har sånn hastverk, men jeg liker å ha ting gjort. Tenk om vi glemmer det, og så kommer plutselig babyen?! Skrekk og gru!

Nå skal jeg støvsuge gulvene mine her. Håper alle som titter innom har en fortreffelig onsdag!

2 kommentarer:

  1. Andreas old classmate8. september 2010 kl. 18:07

    Så flott du ser ut Maria! Håpæ restn a di 10 vekan går smooth!:)

    SvarSlett
  2. Takk gamle ørn! Hyggelig å høre fra deg :D

    SvarSlett